San Cristobal Clasico.General informationBrand: San Cristobal
Name: Clasico
Country: Nicaragua
Size: 127 mm / 50 rg
Tobacco informationWrapper leaf: Nicaragua
Binder leaf: Nicaragua
Filler leaf: Nicaragua

Citaat:
From Ashton Cigars comes this timeless brand that originated in Cuba during the 20th Century. Blended and rolled by legendary cigar maker Don Pepin Garcia, the San Cristobal is a full bodied maduro.
Jose “Pepin” Garcia, a man well known for owning some of the best-fermented Nicaraguan tobacco in the world, blended San Cristobal. With exceptional materials, he crafts rich, flavorful cigars, most of which are extremely complex. A 30-year veteran of several Cuban factories, Pepin is considered one of the best cigar rollers in the world! He now hand picks and trains all of his employees who work in his Nicaraguan and Miami factories.
Bron: cigar.com

En alweer had ik zin in een Don Pepin Garcia creatie. Enerzijds omdat ik erg nieuwsgierig was naar deze sigaar en anderzijds om iets te vieren. Nu moet ik wel even iets bedenken wat het vieren waard is…… Ik ben nu al 6,5 week van het roken van sigaretten en shag af. Dat is voor mij in ieder geval reden genoeg.

Deze sigaar met z’n mooie maduro dekblad verspreidt een aparte geur die een beetje moeilijk te omschrijven is. De omschrijving die er het dichtste in de buurt komt is een mestgeur met bloemetjes accenten en een beetje hout. Een erg aangename geur in ieder geval. Aan de achterkant loopt er één prominente nerf over de lengte van de sigaar die me een beetje zorgen baart, onterecht zal later blijken.
Na de sigaar geboord te hebben en een soepele trek te hebben geconstateerd, proef ik toch weer die bloemetjes met een beetje peper op de lippen. Met een DVD van van Kooten en de Bie (Jacobse en van Es) in de speler ga ik er eens goed voor zitten. De sigaar laat zich makkelijk aansteken en de eerste paar trekken is het een soort frisse maar scherpe peper die lang aan het gehemelte blijft plakken. Maar al spoedig is de peper nagenoeg verdwenen en komt er een florale frisse houtsmaak tevoorschijn die erg lekker is.

In het tweede deel is de houtsmaak nog steeds aanwezig, maar is geëvolueerd naar een smaak van erg jong hout/vers gras of iets daar tussen in met een beetje aarde op de achtergrond. De as is niet echt heel stevig te noemen, maar langer dan 3 cm. moet je het niet laten worden.
Het derde deel treed de aarde meer op de voorgrond en verandert het hout meer naar ceder en ook komt er weer wat peper terug. En hoewel de sigaar tot nu toe al heel erg lekker was, deze finale wordt de lat nog iets hoger gelegd.

De twee medailles op het bandje zijn dan ook meer dan verdiend en de term “Goud Hè!” die Yvonne van Gennip in Calgary op haar schaatsmuts had schiet in één keer weer door m’n hoofd.